20 mei 2012

Nacht van Groningen


Alweer 4,5 week na de marathon en na een mislukte wedstrijd op Koninginnedag werd het weer tijd voor een goede wedstrijd. De halve marathon van de Nacht van Groningen. Een parcours met dit jaar de start en finish op de Westerhaven en een route die je onder andere door het Noorderplantsoen laat slingeren. Ik liep dit keer met een plan, (in tegenstelling tot Oldehove waar ik veel te hard startte en al na 6km compleet was opgerookt) behoudend starten en finishen onder de 1uur30min. Bovenal wilde ik me focussen op mijn hartslag om te voorkomen te snel de verzuring in te gaan.

De concurrenten uit de Wilp en Haren waren ook van de partij. Peter, Evert Jan en Frank. Ze hadden allen plannen voor een tijd rond de 1uur24min. Die richttijd was voor mij te ambitieus en ik besloot hun direct te laten gaan, stiekem hopend dat ik ze wellicht in de slotfase één voor één zou kunnen binnenangelen. Dat bleek niet het geval, ze liepen alle drie sterk en ik zou ze pas weer zien na de finish.

Ik startte behoudend, liet de concurrenten gaan, maar liep toch een kilometer van 3:43. De kilometers 2 t/m 8 gingen steady ongeveer 4:00. Dit was sneller dan het plan maar de hartslag was precies goed: 170 bpm, dit moest ik 21,1km kunnen volhouden (dat lukte ook in Haren met hartslag 170 bpm). Rond de zevende kilometer kwam een tweetal inclusief de eerste dame me voorbij en ik sloot aan. Af en toe controleerde ik mijn hartslag en deze bleef stabiel 170. Ik beet me niet vast in het tweetal voor me, ik hing aan het elastiek. De ene kilometer wapperde ik eraf en de volgende kilometer sloot ik weer aan. Kilometer 9 t/m 15 gingen gemiddeld in 4:08. Ik voelde me goed. De kilometers 16 t/m 18 door het Noorderplantsoen gingen vervolgens iets langzamer in 4:15. Ik was inmiddels weer aangesloten bij de eerste dame en had nog ietsje over. Bij het begin van de negentiende kilometer zette ik een versnelling in gang en sloeg een flink gat met de eerste dame. Ik kwam echter vervolgens alleen te lopen en het tempo kakte weer in. Kilometer 19, de versnelling, ging in 4:06 en vervolgens kilometer 20 en 21 solo in 4:27 en 4:21 te lopen. Toch liep ik voor mijn gevoel stevig door. Misschien kwam het door het bochtige parcours, stoepjes en klinkers die ik door de vermoeidheid niet meer zo makkelijk verteerde. Met nog 500 meter te gaan kwam opeens de eerste dame me weer voorbij gelopen. Dit was niet de bedoeling en zette nog even flink aan wat resulteerde in een laatste 500 meter in 1:50. Het was inmiddels donker geworden en ik finishte in 1uur27min34sec, mijn 3e tijd ooit gelopen op de halve marathon.

Ik was blij met het resultaat en zeer tevreden over het verloop van de wedstrijd. Ik ben gestart met een plan, heb me eraan gehouden en het heeft goed uitgepakt. Dat geeft vertrouwen voor de volgende keer. Eenmaal thuisgekomen kreeg ik opeens buikpijn en werd ik misselijk. Ook had ik roodkleurige urine, dat baarde mij ook wel zorgen, ik vreesde al voor iets ernstigs. Gelukkig bleek alles mee te vallen en was snel weer hersteld. De rode urine werd veroorzaakt door de restanten van de bietensap, sterk spul dat bietensap! 

Geen opmerkingen: