23 september 2012

ZuidhoRun

Zaterdag heb ik de ZuidhoRun (15 kilometer) gelopen. Met taxi Bezema naar Zuidhorn gereden. Er was een grote delegatie van Loopgroep Nienoord naar Zuidhorn afgereisd omdat deze wedstrijd meetelt voor de interne clubcompetitie. Daarnaast waren er natuurlijk de bekenden/concurrenten van het loopcircuit.

Het plan vandaag was; beheerst starten en de laatste ronde (drie 5 kilometer rondjes) versnellen. Na het startschot pakte ik vanaf kilometer twee, de eerste kilometer ging toch wat te snel, gedisciplineerd het tempo 4:00 min/km op. Het tempo voelde makkelijk aan. De concurrenten liepen stukje bij beetje uit. De hartslag bleef relatief laag (165 BPM) en de eerste twee rondjes liep ik respectievelijk in 19:31 en 19:47. In de elfde kilometer kreeg ik bijna aansluiting (gat van 10 meter) met concurrent Peter P. Mijn vermoeden dat ik hem makkelijk zou kunnen passeren bleek onjuist. In de twaalfde kilometer liep hij zelfs weer uit en hij leek flink te versnellen. Dit was voor mij het teken om de turbo aan te zetten. Ik kon opschakelen van tempo 4:00 min/km naar tempo 3:37 min/km. Toch duurde het nog anderhalve kilometer voordat ik kon aansluiten bij concurrent P. Hij had bijna een gelijkwaardige versnelling in de benen maar kon (gelukkig voor mij) net niet aanhaken. In de slotkilometers kon ik het tempo vasthouden en nog enkele mensen inhalen. Uiteindelijk bereikte ik in 58:03 de finish en liep ik een slotronde van 18:45.

Conclusie, behoudend starten en later versnellen ga ik vaker doen. Je gaat dan niet kapot en je kunt snelle laatste kilometers lopen. Dit levert een positief gevoel op direct na de race wat weer extra motivatie oplevert voor het hardlopen.

Garmin wedstrijddetails: http://connect.garmin.com/activity/225568246

Geen opmerkingen: