28 december 2014

Oudejaarsloop Blijham

De laatste wedstrijd van het jaar 2014. De Oudejaarsloop in Blijham. Speciaal voor deze loop kom ik een dagje terug uit Duitsland. In de laatste week van het jaar verblijven we meestal in Bippen, een klein plaatsje in het Teutoburgerwald, of eigenlijk ietsje erboven. Bij Bippen heb je uitgestrekte bossen en in combinatie met een glooiend landschap maakt het tot een prima trainingslocatie. In de dagen voorafgaand aan Blijham heb ik iedere dag even rustig gelopen om de verbranding op gang te houden. Je komt anders zomaar een paar pondjes in deze dagen die in het teken staan van 'eten, eten en nog eens eten'. Donderdag nog 10 x 1 minuut lekker vlot om de benen op wedstrijdspanning te zetten. Ik was er klaar voor. Het plan voor wedstrijddag: 1.19,59. Samen met Jannes Dolfing was het plan om strak tempo 3.48 min/km te lopen. Wat kwam er van terecht?

Ik start vanaf de tweede rij. Dan is het even aftasten, ontstaat er een mooie groep waarin je mee kunt? En lopen ze het gewenste tempo. Er ontstaat snel een mooie groep met daarin Jannes, Harald Kiewiet, Naanko Drenth, Rene 'als een komeet' Becker, clubgenoot Bert Bos en Martin Veenhuizen. Het door mij gewenste tempo lopen we echter niet. Onder aanvoering van voornamelijk Veenhuizen lopen we kilometers van 3.42 - 3.44 min/km. Dat is te snel! Daarentegen kunnen we wel van elkaar profiteren. We houden elkaar netjes uit de wind, net als trekvogels in de lucht lopen we in de V vorm. We bereiken het 10 km punt na 37 minuten en 12 seconden. Niet veel later moeten Jannes, Harald en Rene van de groep af, Naanko had al eerder laten begaan. Daarentegen is Barry Bronsema aangesloten. Na een relatief, rustige tegenwind kilometer gaat het tempo op de terugweg de hoogte in. Bij 14 kilometer laat ik Bert, Barry en Martin gaan. Het tempo ging richting de 3.40 min/km en dat werd me te gortig. Nu sta ik er alleen voor. Zou ik de (te) snelle start moeten bekopen?

Even vrees ik daarvoor. Ik merk dat de pasfrequentie iets afneemt. Toch kan ik kilometers op tempo 3.55 min/km blijven lopen. Het stuk vanaf de molen krijg ik het wel heel lastig. De wind komt van voren. Kilometer 17 en 18 gaan respectievelijk in 4.01 en 4.09. Gelukkig draait de weg vervolgens zodat de wind iets gunstiger komt te staan. De laatste kilometers weet ik toch weer iets te versnellen naar tempo 3.55 min/km. Mede doordat ik word opgejaagd door Rene Becker en Harald Kiewiet. Ze naderden mij in rap tempo. Gelukkig weet ik ze nipt voor te blijven en in een tijd van 1.20,20 passeer ik de finish. De doelstelling niet gehaald maar desondanks tevreden en genoten van het wedstrijdverloop. En Bert, Bert loopt tijdens zijn eerste halve marathon een tijd van 1.19,11. Grote klasse!

Geen opmerkingen: