08 maart 2015

Halve van Haren 2015

Mijn grote doel van het voorjaar, een nieuw PR op de halve marathon in Haren. Daarbij had ik een tijd in gedachten van 1.20,00 en natuurlijk het liefst eronder.

Na de start liep Adriaan Fransen gelijk bij iedereen weg. Daarachter ontstond een grote groep. Het ging hard, maar liefst 3.40 min/km. Dit was te hard! Na twee kilometer liet ik een gat vallen en kwam ik samen te lopen met Adriaan Huisman en Sieger Haaksma. Helaas kwam ik nu al vol in de wind te lopen. De kilometertijden liepen daardoor al op tot boven de 3.50 min/km (te langzaam!). Na zo'n 6 km ging Sieger ook kopwerk verrichten. Kop over kop liepen we kilometertijden tussen de 3.50 en 3.55. Adriaan moest ons na 8 km laten gaan.

Het 1.20,00 schema moesten we langzaam loslaten maar een scherpe tijd zat er nog in tot 14 km. Echter ik liep al te forceren en tijdens een halve marathon is dat op 14 km te vroeg. Ik liet Sieger lopen, ondanks zijn aanmoedigingen, en mijn tempo zakte terug tot 4.15 min/km. Het voelde bovendien nog steeds zwaar, teveel gegeven in het begin! Adriaan Huisman raapte mij weer op en passeerde me vrij gemakkelijk, aanpikken kwam niet in me op. De 20e kilometers was het zwaarst omdat de spoorbrug dan moet worden beklommen. Hierdoor werd dit de traagste kilometer maar bergaf kon ik het tempo toch weer opschroeven en tot aan de streep vast houden. De laatste kilometer ging zowaar in 3.55 min/km, dus dat was positief. In de langzamere kilometers kon het lichaam zich blijkbaar
toch herstellen. Uiteindelijke finishte ik in 1.23,23.

Het zat er vandaag niet in. In het begin waarschijnlijk teveel moeten forceren en daardoor 'geparkeerd' komen te staan. Op naar Leek voor de revanche. Dan iets behoudender weg en dan hopelijk een sterk laatste gedeelte. Het zit erin, wellicht komt het er 21 maart uit ;-)

Garmin details

Geen opmerkingen: