22 maart 2015

Leeksterlenteloop 2015

Twee weken geleden liep ik de halve van Haren. Het resultaat was teleurstellend. Waarbij ik vooraf had gehoopt op een tijd onder de 1.20,00 finishte ik ruim boven de 1.23,00. Mede daardoor waren mijn verwachtingen voor vandaag minder groot. In tegenstelling tot Haren wilde ik relatief rustig beginnen en dan maar zien hoe het zou gaan. Ik had geen eindtijd in gedachten. Zonder druk van start.

Na toch een snelle eerste kilometer (3.41) kwam ik samen te lopen met Egbert Zijlstra (60+!). We liepen kilometers op tempo 3.55 en dat voelde soepel en comfortabel. Vijftig meter voor ons liep een grotere groep met Naanko Drent, Kasper Wulff en nog een paar anderen. Even kwam ik in de verleiding om de spong te maken. Gelukkig kon ik mezelf in toom houden. Even later zakten Sietze Jan Boer, Anton Stempher en Ignas Dümmer terug en vormden we een mooie groep. De samenwerking was goed, langs de A7 liepen we in een waaier. Even later sloegen we rechtsaf en kregen we tot Roderwolde wind in de rug. Het tempo werd opgeschroefd naar 3.52 min/km.

Vlak voor Roderwolde begon Anton wat versnellingen te plaatsen. Sietze Jan en Ignas waren hiervan het slachtoffer. Ondertussen sloten we aan bij Pieter Jan Kooi. Ik voelde me sterk maar hield me gedeisd. Anton versnelde een paar keer maar we konden allemaal mee. Na een pittig stuk tegenwind waarin we Naanko achterhaalden ging ik bij het 18 kilometerpunt versnellen. Ik voelde me nog zeer sterk. Ondanks de behoudende start kon dit weleens een goede tijd gaan worden. Ik kon een gaatje slaan met mijn medevluchters en het tempo werd opgeschroefd naar 3.47 min/km. Waren de medevluchters gezien? Nee! In de voorlaatste kilometer denderde Pieter Jan Kooi mij ineens voorbij. Hij zal toch enkele minuten ruim 17 km/h hebben gelopen! Waar hield hij dat vandaag? Topvorm waarschijnlijk. Ik kon niet aanpikken. In de laatste kilometer kwam ik toch iets terug (tot op 10 meter). Toen ik met een laatste versnelling het gat helemaal wilde dichten protesteerde de kuit. Hierdoor moest ik met gewonnen geven tegen een formidabele Pieter Jan Kooi. Ik finishte in een bovenverwachting goede tijd van 1.21,12. Zeer tevreden en een goed gevoel overgehouden aan deze 28e Leeksterlenteloop.

Geen opmerkingen: