09 oktober 2016

4 mijl van Groningen 2016

Vorig jaar stond ik aan de start met 'marathonbenen' en viel de tijd tegen. Een magere 23.10 was toen het resultaat. Dit jaar wilde ik een aanval doen op m'n PR van 22.30 dus al vanaf begin augustus de focus op de 4 mijl gelegd. In de aanloop liep ik een paar testwedstrijden van 10 km. Ze gingen afwisselend in 37.42, 37.37, 38.30 (niet heel denderend en niet de tijden waarvoor ik train) en tenslotte één week voor de 4 mijl in 36.45. Deze laatste wedstrijd, de Evinkrun in Drachten, gaf mij het vertrouwen dat ik nog miste. Hoe ging het vandaag?

Na de start gelijk het juiste tempo zien te vinden. Voor mij was dat 3.30 min/km. Na de eerste bocht heb ik genoeg ruimte en vind ik m'n ritme. Ik sluit aan bij Jacob vd Meulen (hij klopte mij vorig jaar), Herwin Veenstra en nog een onbekende dame (Saskia) en heer. Het tempo klopt exact en het voelt goed. Ik heb zelfs de neiging om de kop van de groep te pakken maar probeer me in te houden. De tweede kilometer gaat ook precies in 3.30 maar de derde gaat iets langzamer in 3.35. Gelukkig trekken de voor mij onbekende Saskia en onbekende heer stevig door en gaat het tempo weer richting en zelfs onder de 3.30 min/km. Jacob was er inmiddels vanaf en Herwin zat aan het elastiek.

In de afdaling van de Herebrug moest ik mijn hazen laten gaan. Met nog 1 kilometer te gaan kreeg ik Harald in het vizier. Normaal twee maatjes te groot maar hij het niet zijn dag. Dit inspireerde om nog een keer aan te zetten. Op de Vismarkt zie ik de secondes wegtikken. Helaas zit de 22.30 er net niet in... Na 22.36 finish ik. Geen PR maar wel supertevreden. Met een doorkomst op 5 kilometer van 17.30 geeft het veel vertrouwen. Volgende week 10 kilometer Zuidlaardermarktloop. Een mooie wedstrijd voor een supersnelle tien. Eindelijk eens een < 36.00?

Geen opmerkingen: