15 april 2019

Slach om 'e Mar

Met nog 15 dagen te gaan tot aan de marathon van Hamburg vandaag de Slach om 'e mar. Dit betekent 'een gevecht' van ruim 21 km om het Burgumermeer. Samen met Janetta reis ik vandaag af naar Burgum. Rond 10.15u arriveren we op onze bestemming. We blijven eerst nog even in de auto zitten want het hagelt en sneeuwt een beetje. Ik heb vandaag alleen de korte broek meegenomen. Wellicht toch iets te optimistisch? Na tien minuutjes is het droog en halen we ons startnummer op. Binnen zien we Sonja van de Berg. Zij loopt vandaag net als Janetta de 10 kilometer. Het gaat er gemoedelijk aan toe in Burgum. Deelname kost slechts 5 euro, de vrijwilligers zijn heel vriendelijk er doen slechts, pak 'm beet, 100 mensen mee.

Start - 5 km
Om 11.00u is de start op het Van Harinxma viaduct. Samen met 38 andere lopers begin ik aan de halve marathon. Vanaf de start pakt Burgumse Eritreeër Hagos Brhane de leiding. Hij zou vandaag een klasse apart zijn. Ik kom op een tweede plek te lopen en er sluiten vier lopers bij mij aan. Ik loop steady 4.00 min/km. De anderen blijven in mijn kielzog. Na vijf kilometer krijgen de wind een beetje tegen maar niemand neemt over. De tegenstanders zijn blijkbaar van plan om eerst 'mijn bord leeg te eten' zoals dat in wielerjargon heet. Ik besluit naar links van de weg te gaan om mijn neus te snuiten. Ik houd wat in zodat de rest mij wel moet passeren. Deze tactische truc werkt en nu loop ik achteraan de groep uit de wind.

5 km - 10 km
Inmiddels sneeuwt het en lopen we over het onverharde. Diegene die nu de kop heeft is niet van plan om ons te laten profiteren. Hij geeft er telkens een 'flinke snok aan'. Daarmee pakt hij 5 tot 10 meter maar dat loopt de rest vervolgens weer dicht. Hierdoor gaat het wel iets trager.

10 km - 15 km
Bij 10 km pak ik de kop en versnel iets. Ik krijg één loopster mee. Dit blijkt Mireille Baart. Zij was in 2017 Nederlands kampioen op de marathon in 2.44,21. We lopen in deze fase 3.55 min/km. Bij haar lijkt het makkelijk te gaan. Bij mij kost het moeite maar ik loop liever samen dan alleen.

15 km - finish
Na 15 kilometer besluit ik Mireille te laten gaan. Het tempo begint me teveel moeite te kosten en ik wil 15 dagen voor de marathon ook niet te diep in de reserves tasten. Vanaf nu gaat het ook moeizaam. Toch is de traagste kilometer 4.18 min/km terwijl het voelt alsof ik geparkeerd sta. Dit moet ik onthouden voor de marathon! Soms voelt het moeizaam, maar zit het tempo er nog wel in. Uiteindelijk finish in als 2e heer en als 3e overall. Mijn tijd is 1.26,53. Het parcours is wat te lang, mijn tijd op de halve marathon was 1.25,30. Niet slecht maar ik had toch gehoopt het tempo van 4.00 min/km tot het einde vol te kunnen houden.

Janetta liep sinds lange tijd een wedstrijd. Ze liep de 10 kilometer binnen de 50 minuten en werd 4e. Sonja kwam kort daarna als 5e binnen.

Strava details

2 opmerkingen:

Mireille zei

Leuk om tot 15km samen met je op te lopen, bedankt voor het gezelschap!
Succes in Hamburg!

Dorus zei

Ik lees je reactie nu pas Mireille! Ja was leuk!