14 oktober 2012

4 Mijl 2012

Vandaag moest het gebeuren. In 2010 had ik m'n PR op de 4 Mijl gelopen: 23:57. Vorig jaar wist ik het niet te verbeteren. Ik had er niet echt 'voor geleefd' en bleef hangen op 24:02. Dit jaar moest en zou het sneller. Eind augustus heb ik Bauke gevraagd een schema te maken met als het doel, een nieuw PR op de 4 Mijl. De  trainingen gingen uitstekend en ik voelde de vorm stilaan beter worden. Een tijd van 23.15 zou haalbaar moeten zijn en misschien wel een sub 23er. Zou het lukken?

Doorkomst 4km 'zij aan zij'
De tactiek van vandaag, hard starten en het tempo zolang mogelijk vasthouden. Om 13.30 werden we weggeschoten. De eerste meters was het je plek zoeken en je ritme vinden. De eerste kilometer ging 
in 3min37sec. Ik kwam samen te lopen met Edward Pechler van Loopgroep Bedum. Zij aan zij konden we het tempo consolideren en het voelde ontspannen. Voor ik er erg in hadden waren we halverwege, doorkomst 11.21, fantastisch op schema! In de 4e kilometer kreeg Peter P. ook aansluiting. Zij aan zij liepen we kilometertijden van 3min35sec. Bij 5 kilometer volgde het eerste officieuze PR, 17:58, geweldig maar nog even doorzetten! Vervolgens de Herebrug, vorig jaar versnelde ik heuvel op (nouja heuvel?) en moest dat een beetje bekopen. Nu was mijn plan om bergop niet te forceren om in de afdaling te gaan versnellen. Dit pakte goed uit. De zesde kilometer ging in 3min34sec en we knalden met z'n drieën de Herestraat in! De laatste 437 meter kon ik nog een gaatje slaan met Edward en Peter en nog een aantal lopers passeren. De finish was in zicht. Ik zag op de klok de seconden wegtikken, 22:40, 22:41, 22:42....  Een tijd onder de 23 minuten ging lukken! Nog één laatste sprintje en ik finishte in een tijd van 22:50. Het ging fantastisch en ik ben super tevreden met het resultaat. In mijn ideale scenario had ik op een tijd gerekend van 22:59 maar ik was dus nog sneller, fantastisch!

Al met al was het een geweldige dag. Goed loopweer, veel publiek, veel bekenden (bedankt voor de aanmoedigingen!) en een prachtig resultaat. Daarnaast is het gericht trainen voor de 4 mijl goed bevallen. Ik liep het hele jaar al goed. Hier en daar wel een PR verbetering maar de laatste maanden bleef dat uit, tot vandaag!

Mijn doorkomst 4:45


Geen opmerkingen: