22 oktober 2012

SchutrupsRun 2012

Afgelopen weekend ben ik samen met Jan Jelle naar Exloo afgereisd. Daar deden we mee aan de SchutrupsRun. We schreven ons in voor de halve marathon. Over twee weken is de Berenloop en dit was een mooie test om te kijken hoe het staat met de halve marathon vorm. De laatste tijd heb ik specifiek getraind voor de 4 Mijl en duurlopen langer dan 60minuten kwamen in dat schema niet voor. Met de snelheid zit het uiteraard goed, maar zou ik het wel vol houden? Mijn plan was om lekker vlot te lopen (ongeveer 4:00 min/km) en dan maar zien of ik de man met de hamer zou ontmoeten.

De eerste tien kilometer gingen als gepland. Sommige kilometers gingen iets sneller dan 4min00sec en sommigen iets langzamer maar gemiddeld keurig op schema. Ik liep in een groepje en we werkten goed samen. Ik voelde me sterk en nam (te?) vaak het initiatief.

Kilometertijd: verval vanaf 18e km
We vervolgden onze weg over bos- en fietspaden richting Odoorn. Het was werkelijk een schilderachtige omgeving om te lopen en het ging nog steeds vlot. De kilometertijden varieerden tussen 10 en 16 kilometer van 3min54sec tot 4min10sec. De groep (inmiddels geslonken tot drie man) werkte goed samen. Ik was ondertussen aan het bedenken waar ik mijn demarrage zou gaan plaatsen want ik voelde me nog goed.

Niet veel later begon het zwaarder te worden. Ik moest de kop laten aan de anderen en was blij dat ik kon volgen. Terug richting Exloo liepen de kilometertijden op naar 4min11sec. Op mijn tandvlees kon ik bij het groepje blijven. Helaas redde ik het niet tot het einde. Op het 20 kilometerpunt werd ik er keihard afgepierd, niet zozeer omdat er versneld werd, maar mijn pijp was aardig leeg. Het tempo van 4.00 min/km wat in het begin heel easy aanvoelde viel in no time terug naar 4.30 min/km en zelfs dat ging niet soepel. De laatste 1,5km (want het parcours was ook nog te lang) was het flink afzien. Uiteindelijk bereikte ik in 1:27,57 de finish.

De man met de hamer heeft me helaas begroet. Daarom zal ik voor Terschelling een paar extra duurloopjes doen en dan moet het goedkomen. Jan Jelle liep naar eigen tevreden een strakke race en finishte in 1:56. Voldaan keerden we huiswaarts.

Halve marathon Exloo door runningdorus op Garmin Connect - Details

Geen opmerkingen: