08 december 2013

NienoordCross 2013

Zaterdag 7 december was het tijd voor de jaarlijkse Cross over landgoed Nienoord. Er moesten vier rondes worden gelopen van ongeveer 2,6 km door ruig terrein en met hoogteverschil. Net als vorig week in Norg stond ik aan de start. Dit maal wel voorzien het juiste rubber (spikes). Vorig week gleed ik telkens weg bij de afzet, waardoor ik niet het maximale eruit heb weten te halen. Hoe ging het vandaag?

Ik vertrok vanaf de eerste startrij met enkele regionale toppers onder wie Edwin Slijkhuis, Jan Stuurma en Jessica Oosterloo. Na de start nam ik ongeveer de twaalfde positie in. Het tempo zat er gelijk goed in. Ik kon aansluiten bij Taco de Jong en Anton Stempher, ook beide local hero’s. Na drie kilometer nam hun tempo iets af en sloop ik weg uit het groepje. Ondertussen waren we al plaatsen opgeschoven. Halverwege liep ik op de zesde plek zo’n 50 meter achter Jessica Oosterloo (winnaar dames). In de derde ronde nam mijn tempo iets af van 4:00 naar 4:10 min/km maar ik kon ontspannen blijven lopen. Het gat met de uiteindelijke winnares werd daardoor langzaam groter en onoverbrugbaar. In de laatste ronde kwam Mark Huisman sterk opzetten waardoor ik de slot kilometer stevig moest versnellen om mijn zesde plek veilig te stellen. Dit lukte en met lichte kramp in de kuit finishte ik uiteindelijk als zesde in een tijd van 42.32. Tevreden met het resultaat keerde ik huiswaarts. Vandaag heb ik in tegenstelling tot vorige week in Norg wel het maximale eruit kunnen halen en dat was het voornaamste doel. Lang leve de spikes!

Op naar Blijham!

Garmin details

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Dorus,

Je bent lekker bezig de laatste tijd qua hardlopen. Ga zo door!

Ik heb een vraagje: Kun je op Nienoord en/of tussen Leek en Roden veel onverharde kilometers maken?

Mvg,
Een volger