31 augustus 2015

Bommenberendloop & Sneek - Bolsward - Sneek

Nog één maand te gaan. Nog één maand en dan sta ik aan de start in Berlijn voor de marathon. In juni ben ik gestart met de voorbereiding. Inmiddels zijn we acht weken en vele kilometers verder. Ik heb nauwelijks wedstrijden gelopen maar vooral getraind, getraind en getrai.... ;-) Afgelopen weekend was het tijd voor 'vlotte duurlopen' in wedstrijdverband.

Bommenberenloop
Zondag was de Bommenberendloop. Het was warm en benauwd. Zou ik voluit gaan of op reserve lopen? Vanwege de omstandigheden en met het oog op de marathon leek het met niet verstandig om het onderste uit de kan te halen. Besloten om op marathontempo (?) 4.15 min/km te gaan lopen. Na een eerste kilometer van 4.01 kwam ik in het ritme. Er vormde zich een mooie groep met o.a. Frank Marks, Peter Pettinga en Richard Aalders. Een route door de Onlanden was wat volgde. Het voelde goed en het tempo was stabiel. Mijn hartslag schommelde tussen de 160 - 163 bpm, 10 slagen onder het omslagpunt. In de slotfase begon Richard te versnellen, ik schoof mee. Ik verheugde me op de eindsprint op de baan met een volle tribune. Richard was zich er echter niet van bewust dat er nog een volle ronde gelopen diende te worden. Ik riep 'Richard, je moet nog een rondje' maar de eindsprint was daardoor al in zijn nadeel beslecht. Uiteindelijk finish ik na 1u24,12. Het parcours bleek helaas ruim 1 km tekort te zijn... foutje bedankt.

Garmin details: Bommenberendloop

Sneek - Bolsward - Sneek
Zaterdag stond de klassieker Sneek - Bolsward - Sneek (20 km) voor de 46e keer op het programma. Ik deed vandaag mee voor de fun. Vooraf wilde ik tempo 5.00 min/km lopen. Zeker met het oog op de dag erna, de Bommenberendloop. Na de start kwam ik bij de derde dame in de wedstrijd te lopen. Ze werd gehaast door twee mannen op tempo 4.40 min/km. De verleiding om mee te gaan was groter dan de discipline om 5.00 min/km te blijven lopen. Na 10 km bij het keerpunt in Bolsward moest de 3e dame lossen en de 'hazen' liepen door gewoon door. Geen 'echte hazen' dus... Door een sanitaire stop halverwege verlies ik ook de aansluiting. Op de weg terug naar Sneek via Nijland en Ysbrechtum weet ik het gat met mijn oorspronkelijke groepsgenoten te dichten en finish ik na 1.31,56 met een gemiddeld tempo van 4.35 min/km.

Garmin details: Sneek - Bolsward - Sneek

Ik zie de marathon met vertrouwen tegemoet. Ik voel me vandaag goed hersteld van de 'vlotte duurlopen' van afgelopen weekend. Komend weekend loop ik een rustige duurloop van 35 km en de week erop een 10 kilometer in Winschoten. En dan is het bijna zover....
Doelstelling marathon < 3u15min.


Geen opmerkingen: