13 september 2015

Run Winschoten

Een tijd geleden was ik door Harald en Naanko gevraagd om mee te doen aan de Run van Winschoten in een 10 x 10 estafetteteam. Zonder twijfel ja gezegd. Uiteraard wil ik meedoen, graag zelfs. We zouden uitkomen voor Beugel grondverzet. Met acht mannen die allen in potentie tussen de 35 en 40 minuten kunnen lopen vormden we een team. De twee snelste lopers, Harald Kiewiet en Gerard Vos liepen allebei twee keer. Op basis van de uitslag van vorig jaar behoorde een podiumplek overall tot de mogelijkheden.

Ik startte als achtste loper. Via internet had ik 's ochtends de tussentijden in de gaten gehouden. Het niveau lag hoger dan vorig jaar, een podium zou moeilijk worden. Het werd strijden voor een vierde plaats. Om 14.53 tikte Mario mij aan en kon ik vertrekken. We lagen op dat moment vijfde. Eindtijd 36.40 was mijn doel dus tempo 3.40 min/km. De eerste kilometer ging lekker rap (3.34) maar vervolgens liep het km tempo op naar 3.42 min/km tijdens de tweede en derde kilometer. Ik had te weinig macht om het tempo vast te houden. De kilometertijden liepen vervolgens gestaag op naar 3.49 en de zelf naar 3.53 in de mentaal zwaarste achtste kilometer. Daarna kreeg ik de loper van team Vroemen (4e in de race) in het vizier. Op mentale kracht wist ik te versnellen (tempo 3.36 min/km laatste km) en de concurrent te passeren. Ik kom over de streep na 37.17. Harald neemt van me over. In de slotfase wordt het nog spannend. We weten Groningen Atletiek ternauwernood voor te blijven en weten onze vierde plaats te handhaven. Vierde overall en eerste bij de bedrijven.

De komende twee weken staan in het teken van taperen en dan op 27 september is het knallen in Berlijn.

garmin details - Run Winschoten

Geen opmerkingen: