14 november 2015

Sinterklaasloop Scheemda

Vandaag de één na laatste wedstrijd van het Schutrups Loopciruit, de Sinterklaasloop in Scheemda. Vorig jaar liep ik in Scheemda mijn PR (36.04). Door de vele, lange duurlopen in zomer in voorbereiding op de marathon heb ik iets aan snelheid ingeleverd. Afgelopen zomer heb ik driemaal een tien voluit gelopen maar meer dan 37 half zat er niet in. Balen! Je wilt graag altijd je grenzen verleggen. 

Enfin, de lange duurlopen zijn na de marathon van het trainingsprogramma geschrapt. In plaats daarvan doe ik nu meer trainingen met 400tjes en 1000tjes. De 4 mijl ging nog matig, de Plantsoenloop al beter en afgelopen dinsdag tijdens de training merkte ik al de stijgende lijn te pakken te hebben. Vandaag in Scheemda was het doel om onder de 37.00 te duiken voor het eerst sinds januari 2015.

Samen met Hein Tjoelker (oud klas- en dorpsgenoot) naar de wedstrijd afgereisd. In Hein rust een talentvol loper. Op de middelbare school liep Hein al zeer sterke coopertesten. Hij liet zulke afstanden noteren dat hij door de docent vaak werd beloond met een 10+, waarbij hij mij destijds ver achter zich liet. Nu hij gestopt is met voetbal pakt hij het lopen wat fanatieker op en niet zonder succes. Bij de Plantsoenloop liep hij mij op ruim 30 seconden. Vandaag revanche?

Om 15.00u klonk het startschot. Ik kan aansluiten in een groep met onder andere Reinder de Jonge, Jacob van der Meulen, Fjodor vd Sluis en Hein gaat ook mee. Tot 2,5 km hebben we tegenwind en kan ik profiteren van kopwerk van anderen. Vervolgens met de wind in de rug valt de groep uit elkaar. Reinder gaat me te hard. Toch draait het lekker, tempo 3.39 min/km voelt solide aan. Na 5 km gaan we de tweede ronde in. De tussentijd is me ontgaan. We krijgen weer tegenwind. Nu moet ik tot 7,5 km zelf het meeste werk doen. Hein kan af en toe overnemen en Jacob sluipt mee. Zou dat tactiek zijn? Eerst mijn bordje leegeten en dan versnellen? Even later slaan we tweemaal rechtsaf en krijgen we de wind weer in de rug. Ik kan versnellen naar tempo 3.37 min/km. Hein kan nog mee maar Jacob laat ons gaan. Wat voelt het vandaag goed! Ik nader de loper voor ons nog tot op een aantal seconden en weet Hein in de slotkilometer te lossen. Na 36.32 finish ik en klok een slotkilometer van 3.27. Zeer tevreden, deze tijd had ik vandaag nog niet verwacht. Een 35-er komt binnen handbereik, wordt vervolgd.....

1 opmerking:

RoadRunnerChris zei

Gaat de goede kant op.