27 december 2015

Blijham 2015

Vorig jaar liep ik, na een gedegen voorbereiding, een pr op de halve in Blijham. De klok bleef staan na 1.20,22. Mijn voorbereiding van dit jaar was minder gedegen. Op dinsdag interval met de loopgroep, op donderdag een progressieve duurloop (15 km), zaterdag meestal een cross (maximaal) en zondag loslopen. Het crossen ging de voorbije weken erg goed. Daarom stond ik met veel vertrouwen in het startvak. Ik keek toch met een schuin oog naar mijn PR. Het enige vraagteken was de inhoud. Zou ik 21,1 km vol door kunnen lopen? In de afgelopen 3 maanden heb ik slechts eenmaal de halve marathonafstand aangetikt. Al heb ik daarvoor natuurlijk wel de nodige duurloop kilometers gemaakt (marathonvoorbereiding).

Ieder jaar weer staat een mooi veld aan de start. Mijn sparringspartner vandaag: Jacob van der Meulen. In oktober tijdens de 4 mijl was hij iets sterker. Een paar weken later in Scheemda kon ik hem nipt verslaan. En vandaag?

Na de start kan ik aansluiten bij Pieter Jan Kooi uit Loppersum. Er vormt zich een groepje met Naanko, Jacob en een triatleet. We hebben de wind schuin tegen. Even later neem ik over van Pieter Jan. Ik voel me goed en loop makkelijk tegen de wind in. Een paar keer laat ik me afzakken om even uit de wind te kunnen zitten. Jacob doet een aantal aflossingen. De anderen kunnen of willen niet. Vanaf 7 kilometer krijgen we de wind meer in de rug. Meteen gaat het tempo de hoogte in. De triatleet versnelt stevig, Jacob gaat mee en ik ook (al moet ik wel even aanzetten).  Even later wappert de triatleet er af (rare tactiek, hij stapte even later zelfs uit hoorde ik van Naanko). Jacob loopt erg gemakkelijk met de wind in de rug. Het kost me moeite. Moet ik aanhaken? Van 2 meter wordt het gat 5 meter en daarna 10 meter…. Nu proberen Jacob op schootsafstand te houden en solo verder. Bij 10 kilometer staat de klok op 38.05. Ik heb een goed ritme te pakken al loopt Jacob verder uit. Bij 13 kilometer raap ik zelfs Jan Stuursma op (slechte dag?) Na 57.22 passeer ik het 15 kilometerpunt. Snel rekenwerk leert dat een PR moeilijk gaat worden. Als ik 15 km/h kan blijven lopen zal het resulteren in een 1.21er. Dat zou mooi en realistisch zijn, versnellen gaat helaas niet lukken.

In de slotfase is het vechten. Ik kan tempo 4.00 min/km vasthouden. Jacob verdwijnt inmiddels bijna aan de horizon. Zonder echt stuk te zitten finish ik na 1.21,37. Na de finish voel ik me snel weer fit. En Jacob, hij heeft het geflikt, onder de 1.20,00 (!). Klasse! Nu herstellen en op naar de Nieuwjaarsloop de Wilp.

Geen opmerkingen: