03 januari 2016

Nieuwjaarsloop de Wilp 2016

Traditiegetrouw sta ik de eerste zaterdag aan de start van de Nieuwjaarsloop in de Wilp. Ik verwacht vandaag, net als vorig jaar, een strijd met Bert Bos. Toen werd de strijd in de laatste kilometer in mijn nadeel beslecht.

Na de start vormt zich een kopgroep van vier. Ik neem de leiding. Na de eerste kilometer temporiseer ik om anderen op kop te dwingen. Bert neemt over. Ik kan profiteren. Niet veel later neemt de mee geslopen Karel-Jan Lensen de leiding, voor mij een onbekende loper. (Later hoorde ik dat hij de marathon van Berlijn had gelopen in 2.46 (!), geen slechte loper dus!) Hij loopt makkelijk maar Bert en ik kunnen volgen. Vanaf kilometer vier krijgen we de wind in de rug. Het tempo gaat omhoog van 3.40 min/km naar 3.30 min/km. Na één kilometer in dit tempo vind ik het genoeg, ik laat ze gaan. Bert moet Karel-Jan even later ook laten gaan. Ik kan steady kilometers van 3.40 blijven lopen. Bert zakt iets in. Ik kan tot twee keer toe aansluiten bij Bert maar ik moet ook twee maal vrijwel direct weer afhaken. In de negende kilometer kan Bert versnellen en slaat een onoverbrugbaar gat. Ik handhaaf mijn derde plaats en finish na 36.59.

Een strakke race maar ook niet meer dan dat. Terugkijkende op 2015 heb ik mezelf helaas nergens kunnen overtreffen. Twee strakke halve marathons in 1.21, een strakke 10 kilometer in 36.32 waren de beste resultaten. De gehoopte 1.19 op de halve en de 35er op de 10 kilometer kwamen er niet uit (of zaten er simpelweg niet in ;-)). Wellicht in 2016? We gaan het zien. Op 12 maart probeer ik goed te zijn tijdens de halve van Haren. De rest van het voorjaar staat in het teken van..... de Marathon van Rotterdam. We gaan proberen de 3.07,08 uit Berlijn aan te scherpen, het liefst naar een sub 3.00,00 (!).

Iedereen een goed loopjaar gewenst!

Garmin details

Geen opmerkingen: