12 maart 2016

Halve marathon van Haren 2016

Momenteel ben ik in voorbereiding op de marathon van Rotterdam. Als laatste test in de voorbereiding stond vandaag de halve marathon in Haren op het programma. Haren is zeer populair onder de noordelijke lopers. Ook ik loop er graag, het voelt als het begin van een nieuw loopjaar. Iedereen die je de hele winter niet hebt gezien staat in Haren weer aan de start. Enfin, mijn doelstelling vandaag was strak 4.00 min/km te lopen en om naar het einde toe te versnellen.

Ik sta op de eerste rij bij de start. Pang! Daar klinkt het startschot. De eerste kilometer gaat in 3.50 min/km en daarna temporiseer ik om op het gewenste tempo te gaan lopen. Mijn Garmin is in de war. In de beginfase zou ik kilometers van 4.02 min/km afwisselen met kilometers van 4.16 min/km. Dat kan niet kloppen (uiteindelijk kom ik ook slechts tot 20,72 km bij de streep, terwijl het parcours toch zeker 20,90 km meet). Enfin ik vervolg mijn weg. Ik loop in een groep waaruit zich een drietal vormt, Harry Faber, Ronald van der Haak en bovengenoemde. Ik voel me sterk en sleur op kop. De twee anderen bungelen aan het elastiek. Af en toe geven ze wat meters prijs en vervolgens hoor ik dat ze weer aansluiten. Zo gaat het door tot 18 kilometer. Op dit punt liggen we ongeveer een halve minuut voor op schema 1u24min. Ook zijn we aangekomen op het punt waar ik mijn versnelling zou gaan plaatsen. Helaas lukt dat niet, de krachten zijn behoorlijk weggevloeid. Voor het lopen van 4.00 min/km heb ik meer moeite moeten doen dan vooraf gehoopt. Ik voel het tempo verslappen naar 4.15 min/km. De geloste Harry Faber passeert mij niet veel later. Aanhaken gaat niet. Op karakter handhaaf ik tempo 4.15 min/km, dat gaat gelukkig nog en weet ik tot het einde vol te houden. Even later finish ik na 1u24,10. 

Het viel me niet mee vandaag. Ik had gehoopt op een 1.22er / 1.23er waarbij het makkelijker aan zou voelen. Is het de duurloop van vorige week die nog in mijn benen zat? Lever ik iets aan snelheid in door de vele marathonkilometers? De komende twee weken staan er nog veel kilometers op het menu om daarna twee weken te taperen om 10 april fris en fruitig aan de start te staan. De doelstelling is 2.59,59. Het gaat lastig worden maar we gaan het zien. No Guts No Glory!


Geen opmerkingen: