11 april 2016

Marathon Rotterdam 2016

Mijn doel was vandaag om onder de 3,00,00 te duiken. Ik heb in de aanloop zo´n 60 kilometer per week getraind. In maart heb ik me serieus getest tijdens de halve van Haren waarbij ik uitkwam op 1u24min. Deze tijd viel me tegen. Zaterdag 2 april een laatste wedstrijdtest, dit resulteerde in 37.00 tijdens de Legiorun in Grootegast. Deze tijd kwam relatief makkelijk tot stand, dit gaf me het vertrouwen waarnaar ik nog zocht.

Voor de start beleefde ik een stressmoment. Ik had aan m´n tas geen kledinglabel zitten (ook nooit gekregen), daardoor mocht ik m'n tas niet achterlaten in de kleedgelegenheid. De politie zou alle tassen zonder label namelijk weghalen (in het kader van de veiligheid / terrorisme). Logisch maar erg vervelend, zo liep ik een half uur voor de start nog rond met m'n tas. Even zakte de moed in m'n schoenen. Gelukkig zag ik even later m'n zus zodat ik m'n tas alsnog kon droppen.

Nadat Leendert Huijzer - 'je loopt nooit alleen' zijn lied had gezongen mochten we los. Het idee was om zuinig te lopen op tempo 14 km/m (tempo 4.15 min/km). Na een paar kilometer zag ik voormalig buurman Hein Tjoelker, hij liep op hetzelfde schema. Samen vervolgden we onze weg. Het ging erg goed. Halverwege kwamen we door in 1.29,25. Ook richting de 30 km bleef het makkelijk lopen. De weersomstandigheden waren fantastisch en het publiek stond rijen dik. 

Bij 30 kilometer beleefde ik het eerste, metaal zware, moment. De snelste lopers hebben hun ronde om de Klaringse Plas gemaakt en zij komen je dan tegemoet. Zij zijn dan bijna bij de finish. Toch kon ik goed doorlopen tot 35 kilometer, nog geen verval. Daarna helaas wel, de bovenbenen begonnen vol te lopen. Tot 38 kilometer hield ik het tempo op < 4.30min/km. Mijn opgebouwde marge op sub 3.00,00 verdampte als sneeuw voor de zon. Toen even later de sub 3.00,00 pacers mij voorbij stormden, bij wie ik niet kon aanhaken, gaf ik mentaal er ook de brui aan. In de slotfase heb ik bij een drinkpost een aantal keer even gewandeld (te lang) om de bovenbenen te ontlasten. Erg zonde want dan lever je enorm veel tijd in! Ik besefte wel dat ik mijn Berlijn tijd van 3.07,12 ruim ging verbeteren. Met dat in m'n achterhoofd kon ik nog afsluiten met een slotkilometer van 4.47 en finishte ik na 3.04,45.

Helaas kwam ik tekort in de slotfase. In Berlijn had ik in de slotfase last van energietekort. Vandaag in Rotterdam waren mijn bovenbenen de beperkende factor, zij gaven er de brui aan. Het energieprobleem uit Berlijn heb ik weten te tackelen door, in tegenstelling tot Berlijn, stevig te ontbijten. Ik heb vijf speltpannekoeken met jam en poedersuiker verorbert en een banaan. Hierbij nam ik risico want mijn maag is zulke porties niet gewend maar dit pakte goed uit. In de voorbereiding op Berlijn heb ik meer kilometer (en lange duurlopen) gedraaid waardoor mijn benen daar sterker waren. Kortom, met de trainingen in de voorbereiding op Berlijn in combinatie met voedseltactiek van vandaag loop ik de volgende keer de felbegeerde sub 3.00,00.

Tot slot, Hein kon in de slotfase wel stevig doorlopen en liep zijn eerste marathon in 2.59,19. Over talent gesproken....


NaamDorus Wolthekker
WoonplaatsLoopgroep Nienoord
AfstandNN Marathon Rotterdam
CategorieMSR
Totaal plaats770 / 12798
Categorie plaats287 / 2828
Snelheid13,703 km/uur
Bruto tijd3:05:05
Netto tijd3:04:45
Netto tussentijden (verschil)
5 kilometer21:03 (21:03)
10 kilometer42:19 (21:16)
15 kilometer1:03:37 (21:18)
20 kilometer1:24:46 (21:09)
Halve marathon1:29:25
25 kilometer1:45:59 (21:13)
30 kilometer2:07:12 (21:13)
35 kilometer2:28:34 (21:22)
40 kilometer2:52:34 (24:00)

2 opmerkingen:

RoadRunnerChris zei

Hey Dorus.
Ik had verwacht dat je Berlijn niet zou verbeteren. Temeer dat ik in jou meer een korte afstand atleet zie. Waar nog meer in zit naar mijn idee. Korte en lange afstanden gaan vaak niet samen. Je hebt het voor elkaar gekregen hier een mix in te maken. En niet onverdienstelijk. Ik ben heel benieuwd wat je volgende stappen zijn.

Dorus zei

Thanks Chris! We gaan het zien. Op alle afstanden zit nog wel rek. En misschien ligt de marathon mij niet het best, ik vind het wel de mooiste afstand. Dat kun jij vast wel begrijpen... ;-)