03 juli 2016

Spavo Olde Wierdenloop

In de weken na de marathon van Rotterdam heb ik voornamelijk gefietst en minder gelopen. Begin juni heb ik het lopen weer opgepakt en de stijgende lijn te pakken. Eind mei liep ik de 10 km nipt onder de 40 minuten. Na een goede trainingsweek op Texel liep ik 14 dagen later in Grolloo alweer 37.15. En individuele 5 kilometer testloopjes gingen ook steeds beter; van 18.20, naar 17.59 en afgelopen week lag ik op schema voor 17.30 al brak ik na 4 km op tempo 3.30 min/km mentaal.

Na de vele 5 en 10 kilometer werd het dit weekend tijd voor een halve marathon. Met in de training de nadruk op snelheids- ipv duurwerk was ik erg benieuwd. Het doel vooraf was 1.24,00. Zou ik het vol kunnen houden?

Na de start vormt zich een mooie groep van vijf. De eerste 6 kilometer gaan in tempo 3.53 min/km, sneller dan gepland maar ik kan goed mee in de groep. Vervolgens valt de groep uit elkaar. Henri Harmsen slaat een gat. Ik pak mijn eigen tempo en dat is vandaag 4.00 min/km. Ik bungel aan het elastiek bij Steven Hemstra en Johan Hoogeveen. Na ongeveer 10 kilometer weet ik Johan te passeren en na een onverhard gedeelte weet ik terug aan te sluiten bij Steven. Op een stuk met sterke tegenwind kunnen we goed van elkaar profiteren. Bij 17 kilometer moet ik Steven laten gaan, hij kan versnellen. Johan is inmiddels achterop geraakt. In de slotfase weet ik mijn tempo te consolideren. Het wordt zwaar maar mentaal en fysiek ben ik instaat op kilometers van 4.00 min/km te kunnen blijven produceren. Uiteindelijk, dankzij het snelle vertrek, finish ik na 1.23,14 wat goed is voor een 4e plaats. De eindtijd en het weinige verval in de slotfase stemmen mij tevreden.

Garmin details

Geen opmerkingen: